Pædagogisk udviklingsvirksomhed

2014

Docent Bjørn Petersen

Browserbaseret musikundervisning- undervisning af musikskoleelever på langdistance.BP_Bas_outdoor

Dette udviklingsprojekt undersøger og evaluerer fjernundervisning i hovedinstrument gennem online-platformen Adobe Connect. I samarbejde med Viborg Musikskole vil to Kandidat-studerende gennemføre deres hovedinstrumentpraktik som fjernundervisning af en mellemniveau-elev. Data fra observation, spørgeskemaundersøgelser og interviews vil danne baggrund for en artikel, som diskuterer perspektiverne i fjernundervisning i musikskoleregi, fordele/udfordringer/etiske problemstillinger og evaluerer Adobe Connects-platformens anvendelighed. Endvidere vil projektets baggrund, metoder og resultater blive præsenteret på e-portfolio. Endelig vil projektet afføde en vejledning i brug af systemet, henvendt til DJMs undervisere, bestående i screencasts og en illustreret vejledning.

Eksterne samarbejdspartnere:

Allan Morell, koordinator, Viborg Musikskole
Jacob Mogensen, guitarlærer, Viborg Musikskole
Roberto Sarno, violinlærer, Viborg Musikskole

2013

IT-støttet musikundervisning
I 2013 gennemførte Bjørn Petersen projektet “IT i musikundervisningen – et udviklingsprojekt i Region Midtjylland”.

Projektet var iværksat i et samarbejde mellem Det Jyske Musikkonservatorium (DJM) og Videnscenter for musik under Region Midt. Projektet ledtes af docent Bjørn Petersen i samarbejde med udviklingschef Astrid Elbek og leder v. Skanderborg musikskole Julie Heebøll Clausen.

Perspektivet i projektet var at afdække mulighederne  for at inddrage IT i bredeste forstand (computere, internet, mobiltelefoner etc.) som læringsredskab i musikskoleundervisning både på musikskoler og på videregående musikuddannelser.

Det var målet, at erfaringerne fra projektet skulle formidles ved skriftlig afrapportering, udarbejdelse af relevant undervisningsmateriale og/eller afholdelse af kursusrække, seminar eller temadag(e) for lærere og ledelser fra regionens musikskoler.

Desuden ville resultaterne fra udviklingsprojektet kunne indgå i Det Jyske Musikkonservatoriums uddannelse af fremtidige musikpædagoger.

Se opsummering af projektet på dette link