Om brugen af notes inégales i og udenfor Frankrig perspektiveret ved punktnedslag i nutidig populærmusik

“Om brugen af notes inégales i og udenfor Frankrig
perspektiveret ved punktnedslag i nutidig populærmusik”

Ulrik Spang-HanssenUlrik
Danish musicology online VOL. 5, 2013.
Resumé

Lige siden den bevægelse blandt udøvere af tidlig klassisk musik, der i de senere år har fået betegnelsen ‘Historically Informed Performance’, tog fart i 60erne og 70erne, har brugen af de såkaldte ’notes inégales’, således som man finder dem beskrevet af et relativt stort antal primærkilder med tilknytning til den franske musik fra ca. 1550 til omkring år 1800, ført mange lærde kontroverser med sig. Især har spørgsmålet om muligheden af eksistensen af ligeartede fænomener udenfor Frankrig i den samme periode optaget mange musikvidenskabsfolk, uden at man dog af den grund er nået til nogen endelige konklusioner. Denne artikel vil ikke postulere at kunne fremskaffe sådanne, men forsøger at se problemet fra det modsatte synspunkt: Hvor sandsynligt er det, at sådanne fænomener ikke har fandtes i det øvrige Europa i det omtalte tidsrum?