The sound of music: Differentiating musicians using a fast, musical multi-feature mismatch negativity paradigm.

The sound of music: Differentiating musicians using a fast, musical multi-feature mismatch negativity paradigm.
Peter Vuust, Elvira Brattico, Miia Seppänen, Risto Näätänen, Mari Tervaniemi
NeuropsychologiaVolume 50, Issue 7, June 2012, Pages 1432–1443

PV_Press

Musikeres auditive færdigheder hænger nøje sammen med instrument, øvning og ekspertiseniveau. Dog vides det ikke om musikalsk genre medvirker til at forme hjernens evne til at skelne og behandle lyde hos musikere. I dette studium søgte vi at fastlægge musikstil og genres rolle i modulering af neural and adfærdsmæssig respons på forandringer i musikalske parametre. Ved hjælp af et nyt, hurtigt og musiklignende multi-komponent paradigme, målte vi mismatch negativity (MMN), en før-opmærksomheds hjerne respons, på seks slags forandringer af musikalske parametre hos musikere der udøvede tre forskellige former for musik (klassisk, jazz, rock/pop) og hos ikke-musikere. Jazz- and klasisske musikere scorede højere i den musikalske færdighedstest end pop-rock-musikere og ikke-musikere, navnlig inden for det tonale område. Disse resultater stemte overens med MMN-resultaterne: Jazz musikerne viste større MMN-amplitude end alle andre grupper af deltagere på tværs af de seks forskellige lyskomponenter, hvilket antyder en generelt højere lydhørhed over for auditive detaljer. I særdeleshed fandt vi særligt udviklet evne til at registrere tonehøjde og glissando op til toner udelukkende hos jazzmusikere. Resultaterne indikerer at karatertrækkene i den musikalske genre som musikere spiller har indflydelse på deres evne til at percipere og på hjernens behandling af lydparametre indlejret i en musiksalsk sammenhæng. Musikerens hjerne er således formet af arten af træning, musikkalsk genre og erfaring med at lytte.