Artikel publiceret i Frontiers of Human Neuroscience, 2015

I januar 2015 blev artiklen Brain Responses to Musical Feature Changes in Adolescent Cochlear Implant Users udgivet i det amerikanske tidsskrift Frontiers of Human Neuro Science.

Her kan du læse et dansk resumé af artiklen:

Hjerrneresponser på afvigelser i musikalske parametre hos unge med Cochlear Implant. 

Docent Bjørn Petersen har sammen med danske og udenlandske samarbejdspartnere fået udgivet en artikel i en særudgave af det amerikanske tidsskrift Frontiers of Human Neuroscience. Artiklen beskriver en del af det forskningsprojekt Bjørn gennemførte under sit forskningsfrikøb fra Kulturministeriets Forskningsudvalg i 2012-13. Projektet undersøgte musikopfattelsen hos unge der er født svært eller helt døve, men som på et tidspunkt i barndommen har fået indopereret et såkaldt cochlear implant (CI). Selv om et CI muliggør en vis taleforståelse, har disse unge behov for vedvarende høretræning for at holde trit med deres normalthørende jævnaldrende. Gennem to uger trænede Bjørn og to DJM-studerende, Troels Mørkenborg (RMB) og Anne Katrine Christensen (AM), 11 elever fra Frijsenborg Efterskole i elementære musikfærdigheder. Målinger foretaget med elektroencefalografi (EEG) og auditive tests viste overensstemmende at de unge CI-brugere var i stand til at identificere forskelle i klangfarve, rytme og dynamik, mens opfattelse af tonehøjde var stærkt begrænset. Resultaterne indikerer at unge CI-brugere, trods medfødt døvhed og relativt sen behandling, besidder tilstrækkelig neural kapacitet til at opfatte visse elementer i musik. De unge deltog med stort engagement i de musikalske aktiviteter og rapporterede selv fremskridt i deres auditive musikalske færdigheder. En statistisk signifikant effekt af træningen kunne dog ikke påvises, hvilket primært må tilskrives det relativt korte forløb. Undersøgelsen af de unge CI-brugeres opfattelse af musik er den første af sin art og viser at målrettet sang- og musikundervisning er en motiverende og relevant aktivitet og muligvis kan være et supplement til den traditionelle høretræningsindsats.

Læs artiklen her som PDF

eller læs artiklen online http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnhum.2015.00007/full