Dette site er virtuelt hjemsted for et forskningsprojekt på Frijsenborg Efterskole om musik og cochlear implants. Projektet bar titlen Musik- og sprogopfattelse hos unge med cochlear implant – en undersøgelse af udbytte af et intensivt musikalsk træningsprogram. Projektet foregik i samarbejde ml. Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus Universitetshospital og Frijsenborg Efterskole. Hovedformålene var
-
ved hjælp af adfærdstests og EEG-målinger at undersøge den mulige virkning af et intensivt musikalsk træningsprogram på 15-17-årige cochlear-implanterede skoleelevers musikalske og sproglige skelneevne
-
at klarlægge omfang af musikforbrug og udbytte af musik blandt 15-17-årige cochlear-implanterede skoleelever og studere sammenhængen mellem dette og objektive mål for opfattelse af musik
-
at sammenligne mål for musikalsk og sproglig skelneevne og omfang af musikforbrug og udbytte af musik med tilsvarende mål fra en normalthørende referencegruppe
-
at udvikle pædagogiske metoder og undervisningsmaterialer rettet mod cochlear-implanterede unge, der kombinerer aktiv musikalsk udfoldelse og interaktive digitale læringsformer
Forskningsgruppen bestod af Bjørn Petersen, docent, PhD, Det Jyske
Musikkonservatorium/Center for Funktionel Integrativ Neurovidenskab
Peter Vuust, professor, phd, DJM/CFIN
Therese Ovesen, professor, dr. med., Aarhus Universitetshospital
Øvrige involverede var:
Troels Mørkenborg, kandidatstuderende med rytmisk musik og bevægelse som hovedfag
Anne Katrine Christensen, kandidatstuderende med korledelse som hovedfag
Stine Derdau Sørensen, kandidatstuderende med lingvistik som hovedfag
På de øvrige sider her kan du læse de tre artikler der er skrevet om projektet og se en poster der har været præsenteret ved to international konferencer.