Samarbejdsprojekt ml. Det Jyske Musikkonservatorium, musikskolerne i Region MIDT, og Videnscenter for musik
7. Christian Alvad – iPad i guitarundervisningen
Christian Alvad er guitarlærer ved Odder musikskole. I Odder kommune har man valgt at give alle elever og lærere i folkeskolerne en iPad, dog ikke musikskolelærere (læs artikel). I og med at stort set alle elever således har en iPad, syntes Christian det var oplagt at benytte lejligheden til at undersøge potentialet for at inddrage den i undervisningen. Han understregede dog, at der ikke var tale om at droppe papirerne fuldkomment, men snarere at tilføje den digitale dimension. Christian slog fast, at tabulatur er en glimrende og unik måde, hvor på man grafisk kan vise, hvordan man sætter fingrene på guitaren. Han konstaterer også, at nettet er fuld af store flotte transskriptioner af forskellige guitarværker, men at den rytmiske notation ofte er helt fejlagtig. En del af hans rolle i forhold til det materiale, som eleverne kommer med, er derfor at kvalificere deres musikalske forståelse. Derfor er det også helt nødvendigt at hjælpe eleverne til at opbygge en kildekritisk tilgang, og reducere deres blinde tillid til alt hvad der findes på nettet. Christian bruger app’en Guitar Pro, som altså også eleverne har installeret (pris 50 kr.). Christian peger på, at øvesituationen bliver optimeret når eleven bruger iPaden; der er indbygget metronom (som kan justeres), man kan se både node og tabulatur og man kan se fingrene virtuelt på gribebrættet. Den fysiske node er iøvrigt altid til stede samtidig med at Guitar Pro er åbent. En motiverende faktor ved iPad’en er, at lyden er så langt fra virkeligheden, at det næsten altid vil lyde bedre i den håndspillede version.
De ressourcer som Christian anvender som lærer er: Dropbox til arkivering af materialer, Numbers til administration af elever og Goodreader til at administrere forbindelsen mellem dropbox og elever (”en jernbanegård for forskellige formater”). Elevens behov er GuitarPro app, et mailprogram og en YouTube-afspiller. Alle arrangementer der indgår i undervisningen er koblet sammen med en YouTube-video, så eleven kan høre hvordan det rent faktisk lyder.
Christians foreløbige evaluering er, at alle elever er glade for konceptet og gerne vil fortsætte. Den store force ved inddragelsen af teknologien er, at de rytmiske færdigheder styrkes, fordi programmet tvinger eleven til at spille metronomisk og ikke tillader kunstpauser. Fordi lektioner typisk kun er af 20 minutters varighed, og fokus ofte er på tekniske elementer, er iPaden en god hjælpelærer uden for undervisningstiden.
Christian prøver selv kræfter med programmering af en app, men overvejer at benytte muligheden for at lave en lærebog med Author og lægge den på iBooks.