3. Carsten Honoré – guitar Pro m.m.

Carsten Honoré er lærer i guitar og sammenspil ved Favrskov Musikskole, og har anvendt IT i sin undervisning siden starten af 90’erne. Værktøjer som Cubase, Soundforge og Guitar Pro indgår fast i hans daglige arbejde. Carsten konstaterede på baggrund af de kommentarer, som lærerne havde givet i forb. m. spørgeskemaundersøgelsen, at det på den ene side lader til at lærerne generelt er klar til at inddrage musikteknologiske værktøjer, mens faciliteterne på musikskolerne på den anden side langt fra er up-to-date. I hans øjne er grundkravene et adgangspunkt (hotspot) og et lydanlæg. Carstens drømmesituation er en rack-case eller lignende med en iPad eller anden tablet samt et lille lydanlæg, som er tilgængelig i alle undervisningslokaler og som kan låses inde. Problemet er selvfølgelig at det koster penge, og at musikskolerne har begrænsede budgetter og må prioritere. Et andet problem er, at musikskolerne ofte benytter lokaler på folkeskolerne, og således er afhængige af det udstyr der er tilgængeligt der.

Carsten kunne også på baggrund af nogle af kommentarerne konstatere at mange musikskolelærere er skeptiske over for hele IT-konceptet og sammenfattede det i overskriften: ”Er alt det her IT ikke bare en tidsrøver – skulle vi ikke hellere spille noget mere musik sammen?” Han vedgik, at vejen til at tilegne sig IT-færdigheder kan være tung for de der ikke er trænede, men at man, som han selv har gjort, vil opleve at mange opgaver lettes betydeligt, når man er kommet over de første hurdler. Som eksempel på noget, der har lettet hans egen forberedelse meget, er programmet Guitar-pro (www.indigo2.dk/guitarpro/index.htm), som fra at være lidt ringeagtet har udviklet sig til at være standard inden for guitar- og basundervisning. Især fordi brugere uploader deres materiale til nettet (http://www.ultimate-guitar.com/) til gavn for andre guitarundervisere. Han understregede, at meget af materialet er ufærdigt i sin form og skal redigeres, men at man sparer meget tid ved ikke at skulle begynde helt fra bunden, når man udvikler nyt materiale. Det at kunne forholde sig kritisk til den digitale virkelighed og vejlede eleverne i forhold til at sortere i de ufatteligt mange muligheder og tilbud, ser Carsten som et godt eksempel på de nye aspekter af musiklærerens rolle.

Som Arne Dich bruger Carsten også MIDI-filer, både som basis for undervisningsmateriale og som tracks, d.v.s. til at skabe et akkompagnement som eleven kan spille sammen med. MIDI-filer kan findes i stort omfang på nettet og er lidt forkætrede, især fordi computeren som udgangspunkt anvender de meget primitive lyde, der er på de interne lydkort. Carsten fortalte, hvordan han optimerer sine MIDI-lyde v. h. a et lille USB-lydkort (Prodipe VE og et medfølgende software. Carsten beskrev også sit brug af Sonys Soundforge (www.4sound.dk/shop/audio-editerings-software/sony/sound-forge-pro-10.html), som er et audioredigeringsprogram. En funktion, som han ofte bruger, er pitch correction, d.v.s. at transponere forskellige numre, så de kommer i en toneart der er mere pædagogisk velegnet – fx. således at numre, hvor instrumenterne er stemt ned i Eb, kan høres i E ved at transponere ½ tone op. Endelig fortalte Carsten om sin brug af en lille håndholdt videooptager. Han optager fx koncerter, og lægger dem på YouTube med adgang forbeholdt de der har link til videoen. På den måde får kommunikationen med eleverne en ny dimension. Carsten havde inden seminaret skrevet en kort artikel om bl. a. IT-situationen i undervisningslokalerne og de udfordringer, der eksisterer med at få denne på omgangshøjde.   Læs artiklen her. IT-støttet musikundervisning Carsten Honore