Steen Allan Jacobsen har spillet meget klassisk guitar og også dyrket elektrisk
guitar med fascination af effekter. Samme fascination oplevede han da han opdagede mulighederne i computeren som musikinstrument m.m. Steen har en mangeårig undervisningspraksis og har gjort sig mange overvejelser om hvordan man kan integrere computeren i musikundervisningen. Steen konstaterer at feltet er præget af at mange lærere har oparbejdet egne måder at gøre tingene på og foreslår at al den viden der findes på området samles i en database – evt. under det kommende musikskolenetværk Sinus.
Steen bruger sin iPhone til at optage video og lyd med. Til at optimere lyden har han købt en Tascam IM 2. Det er et sæt stereomikrofoner der giver digital optagekvalitet – uden sus. Videoerne bruger Steen til at give eleverne med sig, så de kan sidde hjemme og studere hvordan han sætter fingrene og høre hvordan det pågældende stykke musik lyder. Et alternativ for de elever der ikke kan eller orker at lære at læse noder. Også i forhold til guitarorkestre bruger han video og lyd til at støtte elevernes øvning. Især i forhold til det rytmiske er det en stor hjælp. Steen har den opfattelse at teknologien især kan være med til at give et løft til nogle af de elever som musikskolerne ellers risikerer at tabe.
Steen havde skrevet et oplæg til videndelingseminaret, som opstiller seks punkter til overvejelse omkring implementering af den nye teknologi. En af udfordringerne er bl. a. at tiltrække de nye musikelever, som interesserer sig for computermusik, enten som laptop-instrument (findes siden 2011 som hovedinstrument på DJM) eller i form af elektronisk musik. Selv om mange musikskoler tilbyder computermusik, er der behov for ny viden og satsning for for alvor at gøre tilbuddene attraktive. Musikskolerne må også tænke nyt i forhold til undervisningen i den traditionelle musikteori og hørelære, som et stort flertal af musikinteresserede ikke interesserer sig for. Rigtigt mange arbejder intuitivt og 100% auditivt med filtre, programmer, lyde etc.
Steen reflekterede også over den kolossale hastighed, hvormed udviklingen er sket inden for de sidste fem år. Især med iPhone og iPad, som de færreste havde forestillet sig ville revolutionere den digitale musik. Som eksempel nævnte han en app til iPhone til 30 kr. og til iPad til 80 kr., der kan bruges til at kontrollere fadere og filtre i eksempelvis Logic. Noget der tidligere krævede dyre hardware interfaces. Læs mere om dette her: http://www.logicprohelp.com/forum/viewtopic.php?t=76417. Desuden er der kommet en app til iPad til 300 kr., der virker til de fleste professionelle sequensere med fantastiske visuelle muligheder for at editere allehånde parametre på let intuitiv vis. App’en hedder V-Control Pro og kan ses her: http://www.neyrinck.com/en/products/v-control-pro. Mackie har også udviklet en mixer hvor lydmanden kan fjernstyre pulten fra iPad.
Som et eksempel på hvordan den digitale musikalske fremtid kan tage sig ud viste Steen et nyt program/platform ved navn Ohmstudio. Det fungerer som en digital audio workstation, men det nye er at man kan lave musik med andre over nettet, forudsat at de også bruger programmet. Med de forventede hurtige up- og downloadhastigheder på nettet er det ikke usandsynligt at dette kan foregå i real-time uden forsinkelse. Programmet er gratis i testfasen, men man kan købe en livstidslicens for 200€.
Som et eksempel på hvordan musikalske samarbejder kan foregå på tværs af landegrænser fortalte Steen om komponisten og kordirigenten Eric Whitacre, som har fået hjælp fra 2000 sangere over hele kloden til at indsynge stemmer til sit værk The Evening. Se det her:
Få alle detaljerne med og læs hele Steens indlæg her:
Musikskole IT videndeling SAJ 06_12