Samarbejdsprojekt ml. Det Jyske Musikkonservatorium, musikskolerne i Region MIDT, og Videnscenter for musik
11. Roberto Sarno – The use of IT in music lessons
Roberto Sarno underviser i violin og Suzuki-violin m.m. v. Skanderborg Kulturskole og Viborg Musikskole. Han beskriver sig selv som ikke-ekspert og ikke-nørd på computerområdet. Ikke desto mindre er han en pionér, hvad angår integration af IT inden for den klassiske musikundervisning. Han hylder den enkle tilgang til brug af IT og har som udgangspunkt undersøgt om teknologien kan afhjælpe nogle af de behov han oplever i forbindelse med sin undervisning. Til at arrangere for sine orkestre bruger han Sibelius og har altid computeren tændt og kan printe stemmer ud hvis nogle har glemt. Roberto bruger også YouTube, som han betegner som ”en fantastisk kilde af information”. Som eksempel nævnte han Sara Changs live performance af Mendelsohns violinkoncert, hvor det er muligt at aflæse buestrøg og fingersætninger fra skærmen. Derudover nævnte han Petrucci Music Library, som er en open-source gratis portal for noder. Her henter han undervisningsmateriale fra et kæmpe udvalg (mere end 210.000 værker) – on-line. Endelig bruger Roberto shopping som en af de måder han bruger IT og internettet på. Mange elever er i tvivl om hvordan får fat i skulderstøtter, strenge m.v. og Roberto vejleder dem ved at vise dem de websites der tilbyder salg af tilbehør. Der er ofte en stor besparelse ved at købe on-line, som selvfølgelig kommer eleverne til gode.
Af de mere usædvanlige formål han bruger IT til nævner han brug af iPad som videooptager. Han optager fx når eleven spiller, så de sammen kan høre resultatet og kommentere og lave forbedringer. I visse tilfælde optager han også hele undervisningslektionen og sender den til eleven, som dermed får mulighed for at genhøre de forskellige anvisninger og kommentarer. Han bruger også iPad’en som nodestativ. Der findes forskellige holdere, som gør det muligt at sætte iPaden fast enten til et nodestativ eller et mikrofonstativ. Man kan enten se noden vertikalt, hvilket nogle finder lidt småt for en fuld nodeside eller man kan vende iPaden horisontalt, hvorved noden vises som en halv A4 side. En af fordelene er at skærmen er baggrundsbelyst, så man har ikke problemer med at læse ved dårlig belysning. Roberto bruger også IT til at booke elevkoncerter, gennem direkte adgang til musikskolens koncertkalender. Dette kan han gøre hurtigt og nemt i timen.
Roberto har også erfaring med at fjernundervisning via Skype. Selv om man ikke kan spille duetter, er lydkvaliteten og hastigheden så god nu, at han oplever det som et brugbart alternativ til det virkelige møde, især selvfølgelig hvis der er særlige omstændigheder, der gør sig gældende (snekaos fx). Som Suzuki-lærer har han også brugt Skype til at lade Suzuki-lærere under oplæring overvære hans undervisning på langdistance.
En app som er meget anvendelig i musikundervisningen er ForScore til iPad. Den viser noder i pdf-format og det er muligt at redigere i noden enten ved at tegne med sin finger eller ved at skrive med tastaturet. Man kan gemme sine rettelser og man kan printe via air-print, hvis dette er tilgængeligt. Programmet har også en metronom indbygget, og det er muligt at koble noder sammen med lydfiler, hvor man kan høre stykket spillet. Ved hjælp af app’en Genius Scan er det muligt, at scanne en node og gemme den som pdf. Derefter kan man hente den ind i ForScore og spille efter den fra iPaden.
Afslutningsvis viste Roberto et par andre apps som er brugbare. Fx Music Composer, hvor man kan sætte noder ind v.hj. af et virtuelt keyboard og SoundHound, som kan genkende sange som man ikke kan huske titlen på.